Dit is Nijmegen: HSV de Sportvisser

Maandag, 25 oktober 2021

Dit is Nijmegen: een fotorubriek over mensen die samen wonen, werken en ontspannen.

Er zijn in Nijmegen vier verenigingen voor sportvissers, HSV De Sportvisser is er een van. De vereniging is zo’n vijftig jaar geleden opgericht en heeft nu ruim 600 leden. De Sportvisser organiseert van alles: van competities, uitwisseling van ervaringen tot een jaarlijkse vistocht. Centraal element zijn de wedstrijden. Dit weekend is er een karperwedstrijd. De mannen slaan vrijdagochtend hun tent op ze blijven vissen tot zondagmorgen. Ook ’s nachts vissen ze door. Alle vislijnen hebben een zogenaamde ‘tronic’, een bijtalarm dat een geluidssignaal afgeeft als er een vis aan de lijn zit. Dan schieten de vissers ook midden in de nacht naar de hengels om de vis binnen te halen.

Voor de nietsvermoedende leek is het verbazingwekkend hoeveel spullen die uit busjes en aanhangwagentjes tevoorschijn komt. Behalve een volledig ingericht tent, met stretcher, zijn er rubberboten, op afstand bestuurbare voederbootjes, een voederkatapult, weegtoestellen, barbecues, onderwaterkijkers, dieptemeters om de vis onder water te spotten. Een visser vertelt: ‘Met die onderwatercamera’s kunnen we ver weg de gaten in het wier ontdekken, en precies daar onze lijn in leggen. De vissen zijn slim hoor, ze zijn al vaker gevangen. Ik maak een foto van elke vangst en herken soms de vis die ik eerder gevangen heb.’

Rondom het water staan de tentjes in koppels, het oogt allemaal erg gezellig, de mannen verheugen zich nu al op de frietwagen die morgen langskomt. Het is ook behoorlijk stoer weer om buiten in een tentje te kamperen.

Voor de start is er een werpwedstrijd: wie kan met de hengel het verst in het water gooien? De troste winnaar krijgt enkele nieuwe hengels mee. ‘Daar ga ik meteen mee vissen’, glundert hij. En nu maar hopen dat ze willen bijten.

Heb je een leuke suggestie voor deze rubriek? Mail dan naar redactie@nieuwsuitnijmegen.nl voor de mogelijkheden. Wie weet zie je jouw club, bedrijf of vereniging binnenkort met een mooie fotoserie in deze rubriek!

Heb je een correctie, een tip of een opmerking over dit artikel? Mail deze dan naar redactie@nieuwsuitnijmegen.nl of stuur je bericht via WhatsApp: 024-3229922. Ook andere nieuwstips, klein of groot, ontvangen wij graag.