Vissers balen dat stek-na-stek bij Berendonck verloren gaat.

Zondag, 20 mei 2018

,,Het zijn ook de mooiste plekjes - met de meeste visopbrengst - die verloren gaan",

zegt Maurice ter Burg van hengelsportvereniging De Sportvisser. De club telt dik 600 leden, waarvan de meesten in Nijmegen wonen. ,,Maar er zijn nog twee Nijmeegse clubs die hier regelmatig vissen", weet de woordvoerder van de bijna vijftig jaar oude vereniging. Direct nadat vanaf 1976 de plas werd uitgegraven, zijn de vislustigen er ook neergestreken. Ze hebben vergunningen om rond de hele plas te gaan zitten. ,,Alleen tijdens het zwemseizoen komen we niet op het strand."

Ter Burg wijst er op dat de visliefhebbers uit Nijmegen, Wijchen en omstreken veel oeverruimte nodig hebben. Want het zijn er dus duizenden. ,,En ook al komen die niet allemaal tegelijk: we kunnen niet dicht op elkaar zitten, dan hinder je elkaar." En dat terwijl het beschikbare aantal strekkende meters oever achteruit holt. De nieuwste tegenvaller: de honderden struiken die voor de in aanbouw zijnde sauna de grond in zijn geduwd. ,,We houden minder dan de helft over van wat we ooit aan visstekken hadden." Want eerder vielen al plekken weg omdat er een waterskibaan kwam; of omdat fiets- en wandelpaden werden verlegd.

De vissers zijn boos, maar voelen zich ook machteloos. ,,We hebben bewust geen juridisch bezwaar gemaakt tegen de komst van de sauna, omdat we dachten dat we als goede buren samen zouden kunnen functioneren." De woede richt zich vooral op terreinbeheerder Leisurelands: ,,Of het nou voor de waterskibaan of de sauna is: daar gaat geld verdiend worden, dus worden de belangen van de hengelsportliefhebbers aan de kant geschoven."

Wat ook steekt zijn de plannen om de naaktrecreatie op de zuidelijke landtongen te legaliseren. ,,Weer visstekken weg. We hadden liever dat ze er gingen handhaven en bekeuren, want daar gebeuren geen frisse dingen", zegt één van de andere leden. ,,Je wilt echt niet met je kind gaan vissen en geconfronteerd worden met de praktijken daar."

Een alternatief is er volgens Ter Burg niet. ,,Iedereen komt hier op z'n fiets of scootertje om te vissen. Moeten we dan de auto pakken en naar de Groene Heuvels?"

Saunagedeelte afschermen

Directeur Fabian Dolman van sauna Thermen kende de visoeverproblematiek nog niet maar kan er verder niets mee. ,,Voor zowel onze saunagasten als de Berendonckbezoekers is het logisch dat je elkaar niet kunt zien en je de saunagedeelten afschermt. We investeren juist bakken met geld voor een mooie groene omgeving van onze nieuwe sauna. En je merkt nu dus dat je het niet iedereen naar de zin kunt maken."

Leisurelands-directeur Erik Droogh kon niet reageren op de boosheid van de vissers.